TERAPIE COGNITIV COMPORTAMENTALĂ – TU CE ALEGI?

Terapia cognitiv comportamentală (TCC)

Până nu de mult termenul psihoterapie era asociat cu canapele și lacrimi, cu tăceri meditative, cu dezgroparea dureroasă a amintirilor ascunse din perioada copilăriei precum și cu numele marelui maestru care a fost și a ramas Freud. 

În ultimele câteva decenii s-a înregistrat o revoluție. A apărut un alt tip de psiho-tratament ce s-a impus ca cea mai răspândită tehnică psihoterapeutică realizata de data acesta prin conversație. Acest model – o sinteză a mai multor tradiții teoretice este cunoscut ca Terapia Cognitiv Comportamentală.

Aceasta poate fi descrisă sumar ca:

  • aplicabilă la situații de la simplu la complex,
  • sensibilă la timp, 
  • structurată, 
  • orientată spre prezent,
  •  care ajută clienții să identifice obiectivele importante pentru ei și care acordă ghidaj pentru depășirea blocajelor care le ies în cale. 

Terapia cognitiv comportamentală (TCC) este un tip structurat de psihoterapie

Terapia cognitiv comportamentală ste orientată către un scop și presupune ca procedură de lucru ceea ce numim uzual:”talk therapy”. Poate ajuta la gestionarea afecțiunilor de sănătate mintală, cum ar fi depresia și anxietatea, tulburarea obsesiv-compulsivă, tulburările de personalitate, fobiile, atacurile de panică și reglarea altor stări emoționale, cum ar fi gestionarea durerii sau stresului.

Terapia cognitiv comportamentală poate ajuta, de asemenea, la gestionarea afecțiunilor de sănătate nonpsihice, cum ar fi insomnia și durerea cronică, problemele relaționale, trecerea prin procesul de divorț, doliul și problemele legate de mediul de lucru. Aceasta se bazează pe modelul cognitiv care menționează că modul în care oamenii percep o situație este strâns legat de modul lor de percepție și reacția lor mai mult decât situația în sine. 

Unul dintre principalele nume legate de Terapia cognitiv comportamentală este cel al lui Aaron Beck.

În studiile sale el a observat la pacienții depresivi funcționarea unor mecanisme distorsionate de procesare a informației, mecanisme care au ca rezultat o viziune negativă a pacientului asupra propriei persoane, a viitorului și a lumii în general. 

Beck a concluzionat că, dacă problemele emoționale ale pacienților lui erau provocate de caracteristicile felului lor de a gândi, atunci cheia pentru ameliorarea simptomelor ar fi putut să fie învățarea unor obiceiuri „mai sănătoase“ de a gândi. 

Prin urmare principiile învățării aplicate în mod sistematic ajută oamenii să se debaraseze de comportamentele dezadaptative.

Clientul joacă un rol activ în monitorizarea comportamentului aflat în schimbare. Acesta învață noi modele de comportament și strategii de adaptare – procesul terapeutic asemănâdu-se uneori cu un antrenament de performanță în zona mentală. 

Câteva dintre situațiile în care ați putea alege terapia cognitiv comportamentală – ar putea fi:

  1. atunci când sunteți în căutarea unei intervenții pe termen relativ scurt , fie ea o problema individuala (de sănătate mentală), sau fie o problemă de cuplu sau familie. 
  2. când sunteți interesați să adoptați strategii dinamice pentru a gestiona dificultățile din viața. 
  3. când aveți o problemă clară de rezolvat sau un obiectiv de atins și simțiți blocaje sau perspectiva e neclară.

Puteți rămâne în această terapie atât timp cât vă doriți, dar în jur de a 10—a, 12-a –ședintă vor apărea schimbări semnificative în direcția formulată inițial în obiectivele identificate în primele ședinte.

Concluzie: 

Terapia cognitiv comportamentala te ajuta sa devii mai conștient de emoțiile, gandurile si comportamentele tale. După terapia cognitiv-comportamentală, majoritatea oamenilor adoptă obiceiuri mai sănătoase. CBT nu poate face să dispară situațiile stresante, dar poți să le răspunzi mai pozitiv și să te simți mai bine în general.

Multe studii arată că terapia cognitiv comportamentală este la fel de eficientă sau mai eficientă decât alte forme de terapie psihologică sau medicamentele psihiatrice.

În funcție de situația dvs., s-ar putea să vă simțiți puțin mai supărați în timpul terapiei. Terapeutul vă poate ajuta să rezolvați aceste sentimente. Puteți folosi noile abilități pentru a depăși emoțiile negative.

Terapia cognitiv comportamentală durează de obicei între 12 și 20 de săptămâni. Cu toate acestea, fiecare persoană este unică, iar condițiile de sănătate mintală sunt complexe, astfel încât durata terapiei poate varia. Încercați să nu vă descurajați de cât timp poate dura să vă gestionați mai bine gândurile și sentimentele și să aveți o calitate mai bună a vieții. Important este că cauți ajutor. Orice progres este un progres bun.

Psihoterapia vă ajută să deveniți mai buni și să rămâneți mai buni. Prin urmare vă invit să descoperiți acest lucru în cabinetul de psihoterapie! 

O zi frumoasa vă doresc!

Roxana Alexandra Popa – psiholog clinician si psihoterapeut

 

Psihoterapie cabinet Bucuresti
Cabinet psihoterapie Bucuresti – Piața Victoriei

Achizitionează Pachete de Servicii la un preț avantajos!  Tarifele le găsești aici 

Pentru PROGRAMARI folosește butonul „PROGRAMEAZĂ-TE!”! Vei putea rezerva singur ora și vei plăti direct cu cardul… 

Blogul de psihologie este special creat pentru a îți oferi conținut de calitate. Acesta este scris de mine –  psiholog clinician și psihoterapeutul Roxana Alexandra Popa și prezintă articole construite pentru a vă furniza informații utile din zona psihologiei.*Această postare are doar scop informativ. Nu înlocuiește sfatul, diagnosticul sau tratamentul profesional sau psihologic. Contactați întotdeauna furnizorul dvs. de servicii de sănătate calificat înainte de a implementa orice nouă tehnică de dezvoltare personală sau de intervenție de sănătate. Pentru a afla ce se întamplă la prima ședință poți asculta aici  

 

 

 

P.S. Dacă ți-a plăcut acest articol, probabil le-ar plăcea și prietenilor tăi. Dar ei nu ar avea de unde să știe dacă nu-l distribui, nu? 

…sau ți-ar plăcea să citești și:

MERG LA PSIHOLOG! TERAPIA CENTRATĂ PE SCHEME COGNITIVE