ADHD este o tulburare neuropsihică a dezvoltării autocontrolului.

Această afectează toate zonele vieții sociale ale persoanei diagnosticate. Influențează relațiile în familie, relațiile de la școală sau interacțiunea de la joacă în cazul copilului, interacțiunile adolescentului sau ale adultului diagnosticat. Este de asemenea una dintre tulburările cel mai frecvent diagnosticate greșit.

ADHD se manifestă printr-o serie de simptome cum ar fi dificultate de concentrare și atenție deficitară, incapacitatea de a controla impulsivitatea și dificultatea de a menține sub control nivelul activității fizice. Persoana suferindă de ADHD întâmpină dificultăți de coordonare comportamentală în timp, de realizare a obiectivelor și de conformitate cu așteptările societății privind comportamentul, tulburarea inhibând respectul pentru reguli și devenind o piedică în integrarea socială. 

Criteriile de diagnosticare a ADHD

Criteriile de diagnosticare a ADHD recunoscute la nivel internațional sunt cuprinse în „Manualul de diagnostic și clasificare statistică a tulburărilor mentale” al Societății Americane de Psihiatrie, iar pentru diagnosticarea este suficient să existe cel puțin șase simptome de DEFICIT DE ATENȚIE manifeste pe o perioadă de minim șase luni, în cel puțin două contexte sociale, și cel puțin șase simptome de HIPERACTIVITATE și IMPULSIVITATE (luate împreună). Mulți părinți observă hiperactivitatea motorie atunci când copilul începe să facă primii pași, dar până la vârsta de 4 ani simptomele sunt greu de diferențiat. 

Fie că ne referim la un copil, la un adolescent sau la un adult – Criteriile de diagnostic  au ca pornire:

1. LIipsa de atenție

6 simptome din 9 pe o durată de cel puțin 6 luni  – și vorbim despre cum persoana cu tulburare de deficit de atenție si hiperactivitate

a)  Deseori nu reușește să fie atent/ă la detalii sau face greșeli de neatenție în timpul activităților școlare sau în timpul altor activități; 

b)  Deseori are dificultăți de menținere susținută a atenției în activitățile școlare, în timpul jocurilor sau în timpul sarcinilor de la locul de muncă; 

c)  Deseori pare să nu asculte când i se vorbește – minte lui pare că este în altă parte; 

d)  Deseori nu respectă instrucțiunile până la capăt și întâmpină dificultăți de finalizare a sarcinilor (fără comportament opozițional); 

e)  Deseori are dificultăți de a se organiza în timpul activităților, de a păstra ordinea obiectelor proprii; 

f)  Deseori manifestă aversiune sau reținere de a se implica în activități care necesită efort mental susținut; 

g)  Deseori pierde materialele necesare îndeplinirii activităților sau sarcinilor; 

h)  Deseori este distras/ă de stimuli externi. In cazul adolescenților mai mari și pentru adulți – poate fi vorba de gânduri fără legătură cu subiectul în cauză; 

i)  Este deseori neatent/ă în timpul activităților cotidiene – uită unele dintre acestea – și dacă ne referim și la adulți – putem menționa a uita să se prezinte la întâlnirii, a uita plata facturilor sau returnarea unor apeluri telefonice. 

2. HIiperactivitate și impulsivitate

  1. Deseori persoana cu ADHD se joacă nervos cu mâinile sau picioarele sau se mișcă pe scaun; Deseori se ridică în picioare în situații în care ar trebui să rămână așezat;
  2. Copii – adesea aleargă în jur sau se cațără pe obiecte în contexte neadecvate. În cazul adolescenților sau adulților se constată o senzație de neliniște și neastâmpăr și adesea se mișcă continuu sau acționează ca și cum „ar fi acționat de un motor”;
  3. Deseori, atât copilul cât și adolescentul sau adultul ADHD, vorbește excesiv sau răspunde înainte ca întrebarea să fie formulată până la capăt. Are dificultăți în aș aștepta rândul. Deseori întrerupe sau intervine în activitățile altora, se amestecă în conversația altora sau folosește obiectele altora fără permisiune. 

Intervenția în ADHD

Aceasta presupune în primul rând existența unui diagnostic – ceea ce implică testarea neuropsihologică a persoanei cu ajutorul testelor clinice standardizate, monitorizarea conform protocoalelor de diagnostic și construirea unui program de intervenție personalizat ce cuprinde tratament medicamentos, consiliere psihologică pentru îmbunătățirea abilităților sociale, terapie cognitiv – comportamentala și terapie de reeducare a abilităților de învățare. 

Pe foarte scurt despre ADHD. Tulburarea este însă complexă iar diagnosticul și intervenția presupune existenta unei echipe pluridisciplinare care lucrează intens cu persoana diagnosticată si cu familia acestuia. 

O zi frumoasă vă doresc!

Rubrică realizată de Roxana Alexandra POPA – Psiholog clinician și psihoterapeut

 

Achizitionează Pachete de Servicii la un preț avantajos!

Pachetele de servicii și tarifele le găsești aici

Pentru PROGRAMARI folosește butonul „PROGRAMEAZĂ-TE!”! Vei putea rezerva singur ora și vei plăti direct cu cardul…