pandemie-covid

 

 

Am să mă opresc astăzi la anxietatea generată de tot ceea ce se întâmplă acum cu viețile noastre. Urgia care s-a abătut asupra lumii întregi ne încearcă puterile, rezistența la schimbare, capacitatea de adaptare și ne încearcă sistemele de organizare și funcționare.. 

Dar ce e anxietatea?

Dr. Albert Eliss în cartea sa „Cum să îți controlezi anxietatea înainte ca aceasta să vă controleze” menționează că „fie ca vă vine a cred sau nu, (anxietatea) este un aspect pozitiv, care vă ajută să supraviețuiți și să vă simțiți confortabil, contribuind la conservarea speciei”…„În esență (continua AE) anxietatea reprezintă un set de emoții și tendințe de acțiune inconfortabile care vă ajută să conștientizați că lucruri neplăcute – se întâmplă chiar acum sau sunt pe punctul de a avea loc și vă avertizează că ar fi bine să luați măsuri împotriva lor”.

Tipuri de anxietate

Există mai multe tipuri de anxietate . Putem vorbi de o anxietate benefică/sănătoasă pe care o putem descrie ca și preocupare, vigilență sau precauție și care ne determină să fim atenți cu noi și cu cei de lângă noi și ajută la conservarea vieții.  Anxietatea sănătoasă, care se bazează pe o spaima rațională sau realistă, ne ajută să ne ținem în control propriile emoții și să facem față situațiilor dificile sau periculoase într-o „manieră eficientă”.

Anxietatea nesănătoasă  care se manifesta prin fobie, panică sau prin experimentarea terorii are ca și consecințe pierderea controlului asupra propriei persoane și imposibilitatea intervenției în mod eficient.

Ce avem acum de făcut când anxietatea ne cucerește?

În contextul prezent de izolare sau carantină, există  puține strategii care ne sunt la îndemână pentru ieșirea din starea de anxietate. E important să căutăm în primul rând activități care să ne ocupe mintea cum ar fi o emisiune interesantă la televizor, un curs online, o carte, o discuție la telefon sau în video cu un prieten, sau reactivarea unui hobby.

E important să ne informăm corect…

… prin accesarea surselor de informare legitime și la intervale destul de mari de timp. Acum, când ne confruntăm cu necunoscutul, tindem să fie panicați sau temători și „efectul de contagiune psihologică” tinde să ne alimenteze cu această stare tot mai mult pe noi și pe cei din jurul nostru.

Așadar, acum când ne  confruntăm cu provocări de dimensiunea acestei pandemii, este foarte probabil ca emoțiile să preia controlul asupra noastră și să ne afecteze logica favorizând apariția comportamentelor iraționale.

Intervenția asupra stărilor de anxietate presupune:

–        Ca prim pas să identificarea stimulul declanșator al acestor stări. Vedeți cine vă tulbura mai mult decât este cazul. Apoi, puteți să priviți rațional acest declanșator, acționați asupra lui ca „propriul avocat al apărării” pentru a raționaliza unele dintre gândurile negative și emoțiile nejustificate induse de acest declanșator.

–        Identificați o strategie de coping/de adaptare care considerați ca funcționează în cazul vostru. Dacă faceți un pasul înapoi și priviți în jur, câștigați perspectivă și lucrurile pot fi văzute diferit – poate nu sunt atât de rele pe cât păreau atunci când anxietatea era cea care vă conducea, poate ca există soluții.

–        Încercați să nu „supra-controlați” situația. Cea mai mare ușurare vine din eliberarea gândurilor , mai precis din a le da drumul să treacă mai degrabă decât să încercați să le „supra-controlați ”. Ironia este că, cu cât „dați drumul gândurilor”, cu atât mai multă putere emoțională și control puteți câștiga.

În final am să reamintesc de poveștile unde marinarii au fost prinși în mijlocul furtunilor puternice. Ei au continuat să navigheze luptând în felul lor cu furtuna.Ei au aflat și ne-au transmis prin povești  că atunci când ne trezim în mijlocul unei furtuni întunecate, puternice, ne este greu să ne imaginăm cum arată soarele sau unde este acesta. Dar, dacă privim imaginea radarului este posibil să vedem ieșirea. Altfel spus, păstrați permanent contactul cu radarul dumneavoastră. Furtuna va trece cu siguranță într-o zi.

O zi frumoasă vă doresc! Cu bine!

Emisiune Radio Romania Cultural – „Pastila antistres”

Realizator Roxana Alexandra Popa – psiholog clinician si psihoterapeut

 

Achizitionează Pachete de Servicii la un preț avantajos!

Pachetele de servicii și tarifele le găsești aici

Pentru PROGRAMARI folosește butonul „PROGRAMEAZĂ-TE!”! Vei putea rezerva singur ora și vei plăti direct cu cardul…