Astăzi logopedia este sora mai mare a comunicării.

Întâlnim comunicarea peste tot în jurul nostru – prin diverse canale și prin diverse metode – prin text prin imagini dar mai ales prin vorbire. Limbajul este una dintre cele mai importante activități psihice. Acesta are rolul de a transmite informații, de a ne ajuta să ne exprimăm. Este foarte important însă ca mesajul emis să fie receptat și înțeles corect. Cu toate acestea, nu toată lumea se simte încrezătoare în a vorbi liber sau la o cameră de luat vederi chiar dacă acest mesaj este chiar între prieteni sau între părinte și copil sau între copil și copil. De ce? Una dintre explicații ar putea fi data tulburările de limbaj/vorbire.

Tulburările de vorbire sunt de fapt destul de frecvente atât la adulți cât și la copii.

Potrivit Institutului Național de Surdologie și Alte Tulburări de Comunicare, aproximativ unul din 12 (7,7%) copii americani între 3 și 17 ani au o tulburare legată de voce, vorbire, limbaj sau înghițire. În plus, până la clasa I, aproape cinci procente dintre copii prezintă tulburări de vorbire vizibile (inclusiv bâlbâiala și disartria – articulație dificilă) adesea corectate prin logopedie.

La  vârsta școlară mică, copilul întră în contact cu majoritatea emoțiilor. La aceasta vârstă atenția voluntară este de mai lungă durată- la fel ca memoria, ….și emoțiile sunt percepute mai ușor, diferențiate de altele și conștientizate. Dacă până la această vârstă copilul nu putea exprima cu ușurință ceea ce simțea decât prin reacții precum râs, plâns, țipăt, acum apare capacitatea lui de a face acest lucru și prin urmare acum putem constata in mod evident manifestarea tulburărilor de vorbire. Studierea echilibrării emoționale apare astfel – ca o etapă importantă în organizarea procesului de terapie logopedică – logopedia fiind modul pe care se sprijină și se realizează intervenția și corecția tulburărilor de vorbire. Echilibrarea emoțională are astfel strânsă legătură cu dezvoltarea funcțiilor vorbirii. De asemenea – dezvoltarea limbajului este legată de factorii de mediu și de comportamentul copilului față de achizițiile pe care le dobândește sau urmează să le dobândească.

Dar care sunt Tulburările de limbaj?

Tulburările de limbaj/vorbire pot fi:

  • Tulburări de pronunţie (afectarea pronunţiei a unuia sau mai multe sunete: dislalia, dizartria, rinolalia)
  • Tulburări de ritm şi fluență (bâlbâiala, bradilalia, tahilalie, logonevroză)
  • Tulburări de voce (afonia, disfonia şi fonoastenia)
  • Tulburări ale limbajului citit-scris (dislexo-disgrafia, alexia şi agrafia)
  • Tulburări polimorfe (afazia şi alalia)
  • Tulburări de dezvoltare a limbajului (mutism psihogen, întârziere în dezvoltarea generală a vorbirii, disfuncţii verbale asociate autismului infantil sau handicapului de intelect şi handicapului de auz)
  • Tulburări asociate unor afecţiuni de tip psihopatologic sau psihiatric (ecolalia)

Terapia tulburărilor de limbaj/vorbire inclusiv în procesul de terapie prin logopedie cuprinde activități care impun dezvoltarea armonioasă a mai multor planuri:

  • Educarea stimei de sine
  • Educarea auzului fonematic
  • Educarea respirației si a echilibrului inspir-expir prin gimnastica și exerciții respiratorii.
  • Îmbunătățirea mișcării organelor fono-articulatorii prin exerciții speciale pentru mușchii: obrajilor, și ai gatului, ai limbii și ai buzelor
  • Optimizarea orientării spațio-temporale
  • Realizarea unei orientări optime in schema corporala
  • Dezvoltarea mușchilor fini ai mâinii prin exerciții de gimnastica; modelaj, pictura, desen;
  • Optimizarea coordonării oculo-motorii în vederea realizării unui scris caligrafic prin realizare de colaje; decupări, lipiri pe un contur dat;
  • Urmărirea dezvoltării planului cognitiv si a procesului imaginativ:asimilare de noţiuni de calcul matematic;asimilare de noţiuni privind lumea înconjurătoare;
  • Dezvoltarea vocabularului activ si pasiv, a limbajului impresiv si expresiv:
  • Terapie specifica vizând corectarea discalculiei (dificultatea in realizarea calculului matematic).

Toate acestea se realizarea prin programe individualizate de psihoterapie și logopedie, in funcţie de specificul nevoilor fiecărui caz în parte și prin oferirea de consiliere familiei.

Durata intervenției și a recuperării / a corectării limbajului este în funcție de capacitatea de învăţare a copilului, de particularităţile psihice și emoţionale ale acestuia , cât şi de echipa de de intervenție constituită din psiholog clinician/logoped și părinţi copilului aflat în dificultate.

În cazul  în care vă identificati cu una dintre situaţiile prezentate şi doriţi să găsiţi răspunsuri în cazul tulburărilor de limbaj, soluția este în intervenția rapidă care în aceste momente este susținută inclusiv prin tehnici de interacțiune online foarte bine puse la punct – și menționez aici parteneriatul cu platforma de VoxiKids.

 

Succes!

O zi frumoasă vă doresc! Cu bine!

Roxana Alexandra Popa

Psiholog clinician & psihoterapeut & coach

https://authenticmind.ro/

(sursa: Rolul art-terapiei și meloterapiei în echilibrarea psiho-emoțională a școlarului dislalic din clasa pregătitoare – terapeut ABA/Logoped Elena Modoran – Revista Logos )

Înregistrarea face parte din seria „Pastila Antistres”, pe care o realizez săptămânal și care este difuzată în cadrul emisiunii „Știința 360” de către Radio România Cultural 

*Informațiile din acest articol sunt strict educative. Această înregistrare nu are scopul de a preveni, diagnostica, trata sau vindeca nici o afecțiune.

 

P.S. Dacă ți-a plăcut acest articol, probabil le-ar plăcea și prietenilor tăi. Dar ei nu ar avea de unde să știe dacă nu-l distribui, nu? 🙂