tulburarea-obsesiv-compulsivă

Tulburarea Obsesiv Compulsivă apare în mai multe forme de manifestare. Cu toate acestea, când auzim termenul TOC,ne gândim la lucruri precum spălarea excesivă a mâinilor sau ne gândim la o persoană excepțional de organizată cu tendință spre perfecționism. În mass-media, personajele cu Tulburarea Obsesiv Compulsivă sunt adesea portretizate ca ciudate și comice, când, adevărul este că această condiție poate fi greu de suportat pentru cel în cauză și pentru familia sa – chiar înfricoșătoare pentru cel bolnav.

Vârsta medie la debutul tulburări de obsesiv compulsivă este de aproximativ 19 ani iar 25% din cazurile de boală debutează până la 14 ani. Debutul după vârsta de 35 de ani este neobișnuit dar poate fi întâlnit .

Deci, atunci ce este Tulburarea Obsesiv Compulsivă (TOC)?

Pentru a o diferenția de tulburarea de personalitate obsesiv compulsivă este important să menționăm că TOC – tulburare obsesiv-compulsivă și este o tulburare legată de anxietate, iar în al doilea rând, implică două componente:

  1. Gânduri obsesionale

Acestea constau în orice gânduri nedorite, imagini, impulsuri, griji, îndoieli și temeri care sunt intruzive și atât de omniprezente încât sunt imposibil de ignorat.

Cu toții avem gânduri intruzive din când în când. Gânduri aleatorii care apar de nicăieri și care nu urmează un modde gândire intenționat/rațional. De multe ori, aceste gânduri vin și pleacă fără un al doilea gând, fără atașament emoțional față de gândul în sine. Dar pentru cei care suferă de Tulburarea Obsesiv Compulsivă, aceste gânduri nedorite îi pot face să se simtă anxioși și temători și dezgustați de ei înșiși pentru că le-au gândit.

Acestea pot include, dar nu se limitează la, gânduri / griji / temeri:

  • De violență și agresiune.
  • Despre propria sexualitate sau despre comportamentul sexual inadecvat.
  • Despre contaminarea lor, a celor dragi, a alimentelor sau a mediului înconjurător cu murdărie, germeni, viruși etc.
  1. Comportamente compulsive/Compulsii/ritualuri

Acestea sunt definite ca și comportamente sau acte mentale repetitive pe care individul se simte obligat să le realizeze ca răspuns la obsesie sau conform unor reguli care trebuie aplicate rigid.

Sunt o încercare de a lupta împotriva gândurilor nedorite și de gestiona anxietatea ce apare în legătură cu acestea. Cu toate acestea, de obicei, această ușurare este doar temporară.

Ocazional, cu toții experimentăm compulsii, numărând numărul de bomboane de ciocolată dintr-un pachet în timp ce le mâncați sau evitând fisurile din trotuar în timpul mersului. Dar, în Tulburarea Obsesiv Compulsivă, în loc acțiunea să fie plăcută, apare ca o constrângere, ca un este un comportament pe care bolnavul se simte obligat să-l realizeze în mod repetat, fie pentru a preveni rănile/rănirea imaginate/imaginară a lor sau a celor dragi, și repetă aceste acțiuni până când se simt mai bine.

Compulsiile pot include:

  • Evitarea atingerii obiectelor, persoanelor sau locurilor care ar putea declanșa gândurile intruzive.
  • Verificarea semnelor de contaminare, a faptului că ușile și ferestrele sunt încuiate sau aparatele sunt oprite etc.
  • Repetarea cuvintelor sau expresiilor, rugăciunea sau numărarea. Aceste acțiuni sunt menite să înlocuiască gândurile sau imaginile intruzive.
  • Ritualuri, care includ a face ceva de un anumit număr de ori sau intr-un anumit fel.

Cum se tratează Tulburarea Obsesiv Compulsivă?

Principalele abordări pentru tratarea Tulburarea Obsesiv Compulsivă sunt:

Pentru aceasta, în cadrul ședințelor din cabinet îți punem la dispoziție un plan de intervenție specific #AuthenticMind® care asigura contactul permanent cu psihoterapeutul. Astfel -abilitățile învățate în timpul sesiunilor de CBT pot fi de obicei eficiente destul de repede și sunt concepute pentru a fi preluate în viața de zi cu zi, mult timp după ce sesiunile s-au încheiat. Poți achiziționa chiar tu o ora de evaluare sau un pachet 5 ședințe – la un preț special aici.

  • Medicamente, cum ar fi inhibitori selectivi ai recaptarii serotoninei (ISRS), care intervin în chimicreierului pentru a ajuta la restabilirea echilibrului.

Intervenția cu ISRS poate dura între două și patru săptămâni. Tratamentul în sine durează de obicei cel puțin șase luni, dar poate fi mai lung, în funcție de răspunsul individului.

Ce puteți face dacă suferiți de Tulburarea Obsesiv Compulsivă?

Dacă nu ești încă gata să faci acest pas descurajant pentru a căuta ajutor profesional, există câteva lucruri pe care le poți încerca între timp. Iar atunci când ești gata, aceste sugestii te pot ajuta să te susții în recuperare alături de ajutor profesionist.

În primul rând, să ști că nu ești singur.

Potrivit organizației TOC din Marea Britanie, TOC „afectează 1,2% din populație”. Simplul fapt de a ști că nu ești singur în luptele tale poate fi o sursă de ușurare. Acolo undeva sunt oameni care vă înțeleg luptele.

În al doilea rând, nu ești gândurile tale.

Ai gânduri. Dar „ele nu sunt Tu”. Ele pot fi deranjante și dureroase uneori. Sunt doar gânduri, nimic mai mult. Și doar pentru că le ai, nu înseamnă că vei acționa asupra lor.

Conform OCD-UK ( national OCD charity which is run by, and for, people with Obsessive-Compulsive Disorder) „oamenii care trăiesc cu Tulburarea Obsesiv Compulsivă – TOC sunt cel mai puțin probabil să acționeze de fapt, conform acestor gânduri.”

În al treilea rând, acordă atenție propriei îngrijiri. Auto-îngrijirea include lucruri cum ar fi:

  • Noțiuni de bază nutriție adecvată, exercitarea și somn, care va ajuta la creșterea starea de spirit și nivelul de energie, și de a reduce stresul.
  • Tehnici de relaxare, cum ar fi mindfulness, meditație, și concentrându-se pe respirație. Există câteva videoclipuri YouTube excelente care vă pot ghida.
  • Jurnalizarea poate ajuta la identificarea gândurilor și comportamentelor nefolositoare. Uneori, pur și simplu scriind gândurile pe hârtie poate ajuta clar mintea și pot pune lucrurile într-o perspectivă realistă.

Și, în cele din urmă, te aștept în cabinet pentru o intervenție individuală sau în grupul de dezvoltare personală. Chiar dacă nu ești încă pregătit să vorbești despre simptomele tale, decizia de a acționa, conectarea cu psihoterapia și faptul că ai oameni în care ai încredere te vor ajuta să te simți mai bine.

Gânduri finale.

Pe scurt, tulburarea obsesiv-compulsivă nu este ceva de care să ne amuzăm, în ciuda personajelor de comedie pe care le vedem la televizor. Gândurile intruzive pot fi copleșitoare și înfricoșătoare.

Deși poate fi intimidant să primești un diagnostic de sănătate mintală, poate fi, de asemenea, eliberator să pui în sfârșit un nume luptelor tale, să-ți înțelegi mai bine luptele, astfel încât să le poți naviga prin viață mai bine și, într-o zi, să le depășești.

Tu nu ești gândurile tale. Tu nu ești comportamentele tale. Nu ești diagnosticul tău. Tu ești tu. Unic, minunat și frumos. Se întâmplă doar să ai un diagnostic de sănătate mintală și asta nu este nimic de care să-ți fie rușine vreodată.

Îți mulțumesc că ai mers cu mine printre aceste rânduri – acum!

AUTHENTICMIND® – Dacă ai nevoie de sprijin, te aștept cu drag în cabinet (zona Piața Victoriei – București) sau online la o discuție pe subiectul de mai sus.

Este despre tine și despre modul în care ai putea să te descoperi și să trăiești o viață cu sens.

Programarea o faci chiar tu din confortul casei tale iar platase face direct cu cardul și poți alege chiar pachetul de 5 ședințe la un preț special.

Vizitează site-ul și vei descoperii detalii referitoare la tarife & pachetele promoționale și la serviciile oferite în cadrul cabinetului

Cu bine!

Roxana Alexandra Popa

Psiholog clinician & Psihoterapeut

https://authenticmind.ro/

Blogul de psihologie este special creat pentru a îți oferi conținut de calitate. Acesta este scris de mine –  psiholog clinician și psihoterapeutul Roxana Alexandra Popa și prezintă articole construite pentru a vă furniza informații utile din zona psihologiei.

*Această postare are doar scop informativ. Nu înlocuiește sfatul, diagnosticul sau tratamentul profesional sau psihologic. Contactați întotdeauna furnizorul dvs. de servicii de sănătate calificat înainte de a implementa orice nouă tehnică de dezvoltare personală sau de intervenție de sănătate.

Pentru a afla ce se întamplă la prima ședință citește aici!

Surse:

https://www.nhs.uk/mental-health/conditions/obsessive-compulsive-disorder-ocd/overview/

https://www.ocduk.org/ocd/introduction-to-ocd/

https://www.ocduk.org/ocd/obsessions/

Adaptare după: Psihiatrie-Marea Britanie| 23 octombrie 2021| TOC