RAPORT DE EVALUARE PSIHOLOGICĂ

Chestionar de Personlitate pentru adolescenţi Cattell

Persoana evaluată:   

  • Sex: ;
  • Vârsta: ani;
  • Adresa de email: ;
  • Tip evaluare: Online.
  • Norma de evaluare: normă scorare pentru adolescenți (persoane sub 18 ani);
  • Data evaluării: .
  • Acest raport a fost trimis și către:
  • Nume: ;
  • Adresă email: .

Acest raport trebuie utilizat împreună cu raționamentul profesional. Afirmațiile pe care le conține trebuie privite ca ipoteze care trebuie validate în raport cu alte surse de date, cum ar fi interviuri, date biografice și alte rezultate ale evaluării.


SCALĂ PRIMARĂ (valori brute factori A, B, C ,… Q4):


Pentru că testul este adresat în principal profesioniștilor din domeniile pshilologie, psihoterapie, resurse umane etc., acesta furnizează și valorile brute ale celor 14 factori (A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, O, Q2, Q3 și Q4). Aceste valori sunt utile pentru interpretarea ulterioară a datelor.

Factorul A (brut)


Factorul B (brut)


Factorul C (brut)


Factorul D (brut)


Factorul E (brut)


Factorul F (brut)


Factorul G (brut)


Factorul H (brut)


Factorul I (brut)


Factorul J (brut)


Factorul O (brut)


Factorul Q2 (brut)


Factorul Q3 (brut)


Factorul Q4 (brut)


VALORI FACTORI ÎN CONVERSIA STEN:


Scorurile brute au fost convertite în scoruri STEN.

Factorul A (sten)


Factorul B (sten)


Factorul C (sten)


Factorul D (sten)


Factorul E (sten)


Factorul F (sten)


Factorul G (sten)


Factorul H (sten)


Factorul I (sten)


Factorul J (sten)


Factorul O (sten)


Factorul Q2 (sten)


Factorul Q3 (sten)


Factorul Q4 (sten)


PROFILUL LINIAR 16PF – FACTORI STEN:


O vizualizare corectă a graficului se poate face doar pe ecrane cu rezoluție minimă de 10″. Pentru o vizualizare rezonabilă în cazul telefoanelor mobile, rotiți ecranul cu 90 grade (ecran landscape).

PROFILUL RADAR 16PF – FACTORI STEN:



O vizualizare corectă a graficului se poate face doar pe ecrane cu rezoluție minimă de 10″. Pentru o vizualizare rezonabilă în cazul telefoanelor mobile, rotiți ecranul cu 90 grade (ecran landscape).

SCALA SECUNDARĂ (valori factori de ordinul doi):


În tabelul următor, găsiți atât valorile factorilor de ordinul 2 cât și o scurtă interpretare a acestora. Factorii de ordin 2 sunt calculați din valorile STEN ale factorilor de ordinul 1.

Introversie  Extroversie

/ max 7


Valori sub 3 puncte = INTROVERSIUNE.

Caracteristici generale adolescenți introvertiți:
– Adolescenții tind să fie timizi, inhibați în contactele interpersonale;
– Le place liniștea;
– Preferă să-și petreacă timpul cu o persoană foarte apropiată sau cu un grup restrâns de prieteni;
– Vorbesc calm, sunt mai calculați, tăcuți;
– Sunt atrași de activităţile care presupun auto-explorarea;
– Le place să scrie, să ţină jurnale, să deseneze şi să picteze, să citească, să se joace singuri;
– Jocurile pe calculator, puzzle-urile şi jocurile de construit se află de asemenea printre preferinţele adolescenților introvertiți;
– Sunt sensibili la zgomote, la mulţimi de persoane şi la prea multe activităţi care se desfăşoară în acelaşi timp;
– Nu le plac schimbările rapide sau să treacă prea repede de la o activitate la alta;
– Le place independenţa şi sunt nefericiți dacă situaţiile externe le afectează această independenţă;
– Introvertiţii au nevoie de timp să proceseze interacţiunile, activităţile, conversaţiile, emoţiile pe care le-au trăit peste zi. Pentru ei, a fi singur este o nevoie.

Între 3 și 4 puncte  = AMBIVERT

Caracteristici generale adolescenți ambiverți:
– Sunt un mix între Introvertiți și Extravertiți;
– Balanța va înclina ușor într-o direcție sau alta;
– Sunt foarte flexibili și se pot adapta foarte multor situații.

Peste 4 puncte = EXTRAVERSIUNE

Caracteristici generale adolescenți extravertiți:
– Iubesc varietatea în acțiuni și activități;
– Vorbesc în timp ce gândesc;
– Preferă activitățile de grup, zgomotoase si pline de acțiune;
– Acționează înainte de a gândi;
– Au nevoie permanență de a interacționa cu ceilalți;
– Sunt percepuți ca fiind vorbareți, agitați, obositori, superficiali;
– Se pricep să poarte conversații și au multă energie pe care o imprimă si celorlalți;
– Sunt adesea amuzanți și impulsivi;
– Sunt ca o carte deschisă pentru ceilalți;
– Își fac repede prieteni și îi pierd la fel de repede;
– Riscă adesea să ia decizii greșite sau să spună lucruri nepotrivite, datorită modului superficial de a culege și analiza informațiile;
– Își împărtășesc cu ușurință emoțiile și gândurile, nemultumirile, grijile;
– Îi intrerup adesea pe altii, atunci când vorbesc, pentru a-și exprima propria părere.

Adaptare  Anxietate

/ max 10


Sub 5 puncte = Adolescent puţin anxios.

Grad de adaptare bun. Nivelul scăzut al anxietăţii indică fie sănătatea mentală fie absenţa unei incitări stresante.

Între 5 și 6 puncte  = Anxietate medie.

Între 6 și 7,5 puncte = Nivel ușor ridicat de anxietate

Peste 7,5 puncte, nivel de anxietate ridicat.

Acest nivel nu trebuie în mod necesar interpretat ca nevrozism pentru că poate semnifica fie isterie de angoasă fie o anxietate pur legată de o anumită situaţie a realitaţii (anxiogenă).

Anxietatea la adolescenți are simptome care pot părea diferite pentru fiecare cauza în parte.
Simptome psihice:
– Sunt îngrijorați sau extrem de temători asupra unor anumite aspecte din viață de zi cu zi;
– Dificultăți de concentrare sau de memorare;
– Sunt irascibili mai tot timpul;
– Sunt mereu obosiți și nu se pot odihni;
– Se plâng că le vin tot tipul de gânduri și nu se pot concentra;
– Evita situațiile noi sau mai dificile;
– Evita interacțiunile sociale, sunt izolați social și extrem de timizi.
Simptome fizice:
– Dureri în piept, puls accelerat și transpirație;
– Respiră rapid și superficial;
– Sunt hiperactivi și tremură;
– Gură uscată, dureri de stomac, greață și probleme de digestie;
– Insomnie.

Adolescenţii, aleg inconştient comportamente care micşorează durerea anxietăţii. Unii vor dormi prea mult, alţi vor lua droguri, vor consumă alcool sau vor trăi în negarea anxietăţii lor.

Tendință nevrotică

/ max 4


Sub 2 puncte = adolescentul nu prezintă tendințe nevrotice

Între 2 și 3 puncte  = Nevrotism de nivel mediu.

Peste 3 puncte, adolescentul prezintă tendințe nevrotice.

INTERPRETAREA REZULTATELOR PENTRU cei 14 FACTORI:


Valorile semnificative sunt cele cu scorul cuprins între valorile 0 și 4 și 6 și 10.

Scor mic = valorile cuprinse între 0 și 4 puncte.

Valori neconcludente = valorile cuprinse într 4 și 6 puncte.

Scor mare = valorile cuprinse între 7 și 10 puncte.

Factorul A

/ 10

Factorul A: Schizotimie vs Ciclotimie

Între 11 – 17 ani creşte sociabilitatea şi se reduce însingurarea. La băieţii de peste 18 ani creşte obiectivitatea, la fete apare o tendinţă slabă spre ciclotimie

Scor mic A- (Schizotimie): Rezervat, detaşat, critic, rece.

Caracteristici generale:
– Distant, rigid, agresiv, rece, dur, bănuitor, gelos;
– Critic, opozant;
– Rezistent la indicaţiile adulţilor;
– Plângăreţ (pus pe ţâfnă şi pe plâns).

Adolescentul este mai atent la aprecierea lucrurilor, la obligaţiile şi promisiunile făcute. Este mai puţin conciliant, mai serioas şi preferă lucrurile sau cuvintele în locul oamenilor, iubește munca solitară, camaraderia intelectuală şi introspecţia.

Schizotimicii sunt mai penetranţi în aprecierea lucrurilor şi a oamenilor, mai
siguri într-o muncă de precizie, mai inventivi, mai determinați în a-şi ţine promisiunile şi a-şi îndeplini obligaţiile.

Scor mare A+ (Ciclotimia): Deschis, cald, cooperant, abordabil.

Caracteristici generale:
– Are uşurinţa de a trăi;
– Uşurinţa de a se emoţiona;
– Manifestă interes pentru oameni;
– Cald, sociabil;
– Bunătate naturală;
– Agreabil;
– Gata de cooperare;
– Preventiv, tandru, dezinvolt;
– Încrezător, adaptabil, nepasător;
– Cordial, zâmbitor, pus pe râs.

Adolescentul are o bunătate naturală, un mod de a fi tandru, dezinvolt, pus pe râs. Are o preferinţă pentru relaţii şi predispotiţia de a se conforma convenienţelor. Adaptarea şcolară este de obicei superioară.

Reunirea persoanelor cu caracteristica A+ dă mai uşor grupuri reactive şi există dovada experimentală că acestea sunt mai generoase în raporturile sociale, mai puţin tulburate de critică, mai apte să-şi amintească numele oamenilor.

Factorul B

/ 10

FACTORUL B: Vizează nivelul de inteligență.

Apare o creştere stadială de la 11 la 15 ani.

Scor mic B-: Puţin inteligent, gândire concretă.

Caracteristici generale:
– Aptitudine mentală generală slabă;
– Moralitate inferioară;
– Grosier;
– Neinteresat de subiectele intelectuale;
– Abandonează uşor.

Scor mare B+: Inteligenţă vie, gândire abstractă.

Caracteristici generale:
– Inteligent, conştiincios;
– Perseverent;
– Intelectual, cultivat.

Adolescentul cu scoruri mari, prezintă interes pentru şcoală, este perseverent, adaptabil, prezintă o moralitate ridicată. Are uneori tendinţa de a deveni lider recunoscut. Este un bun camarad de joacă, un bun tovarăş de muncă.

Factorul C

/ 10

FACTORUL C: Exprimă forță Eului și stabilitatea emoțională

Nu există o creştere semnificativă pentru niciunul dintre sexe.

Scor mic C-: Stabilitate emoţională scăzută.

Caracteristici generale:
– Instabilitate emoţională sau slăbiciunea Eului;
– Emotivitate, imaturitate, instabilitate;
– Reactiv emoţional la frustraţie;
– Inconstant în atitudini şi interese;
– Excitabil, hiperactiv;
– Evită responsabilitaţile;
– Abandonează uşor;
– Neliniştit;
– Se află implicat în conflicte şi accidente.

Adolescentul cu instabilitate emoţională este reactiv emoţional la frustrare, conflictual, evită responsabilităţile, greu adaptabil dacă este rupt de cadrul familiei, dominat de incapacitatea de a respecta regulile, cu tendinţa de a prezenta simptome psihosomatice.

Este uşor contrariat de lucruri şi de oameni, este adesea nemulţumit de familia sa şi de şcoală, îi vine greu să-şi păstreze calmul, este descurajat de inaptitudinea sa de a respecta regulile de conduită.

El are reacţii nevrotice generalizate sub formă de tulburări digestive şi de somn, temeri nemotivate, comportament şi oarecare tulburări de sănătate. O notă slabă în factorul C se întâlneşte într-o mare varietate de tulburări de caracter şi în nevroză.

Copilul care are o slăbiciune marcată a Eului, poate să eşueze în mod grav în adaptarea sa dacă este rupt de anturajul familial sau dacă este supus înregimentării (înrolării) sau constrângerilor, de exemplu, într-o tabără militară sau de muncă.

Scor mare C+: Stabilitate emoţională puternică.

Caracteristici generale:
– Forţa Eului (maturitate, calm);
– Matur emoţional;
– Stabil, constant în interesele sale;
– Calm, flegamtic;
– Realist, adaptabil;
– Placid, imperturbabil;
– Evită cazurile dificile.

Notă ridicată arată un caracter stabil emoțional, maturitate, calm, realism și capacitate de a susține moralul altora. Adolescentul are un aspect mai flegmatic, având tendinţa de a evita discuţiile contradictorii şi certurile.

Factorul D

/ 10

FACTORUL D: Temperament flegmatic vs Temperament excitabil.

Este un factor caracteristic adolescenților. Între 11 și 17 ani la ambele sexe se întăresc identitatea şi suficienţa personală, scade excitabilitatea şi nesiguranţa.

Scor mic D-: Temperament flegmatic

Caracteristici generale:
– Temperament flegmatic;
– Placid, suficient sieşi;
– Chibzuit, indiferent, șters, calm, liniştit.

Scorurile scăzute indică o conduită placidă, indiferenţă şi un mod calm de manifestare.

Scor mare D+: Temperament excitabil

Caracteristici generale:
– Temperament excitabil (neînfrânat);
– Exigent, nerăbdător;
– Excitabil, hiperactiv;
– Predispus la gelozie;
– Cu tendinţă de afirmare, egoist;
– Distras, în care nu poţi avea încredere;
– Cu simptome de nervozitate.

Scorurile înalte indică un copil cu pretenţii, nerăbdător, excitabil, care captează atenţia anturajului, hiperreactiv, uşor de distras de la ceea ce face, cu tendinţe spre gelozie, egoism, nervozitate.

Poate avea un somn agitat, este distras de zgomote, este uşor de rănit de lipsa de atenţie sau de pedepse şi constrângeri. În situaţii tensionate devine nervos, impulsiv.

Factorul E

/ 10

FACTORUL E: Se referă la Subordonare vs Dominare.

La ambele sexe creşte dominanţa, dar cu un model diferit.

La fete are loc o creştere între 11 și 17 ani, apoi o uşoară stagnare, chiar o tendinţă spre submisivitate.

La băieţi continuă creşterea până spre 23 ani. Scorurile băieţilor sunt în general mai înalte decât ale fetelor.

Scor mic E-: Modest, respectuos, conciliant, supus, docil.

Caracteristici generale:
– Supus, dependent;
– Binevoitor, tandru;
– Expansiv, onformist;
– Derutabil uşor;
– Suficient sieşi.

Nota scăzută evidențiază adolescenţi cu un comportament tandru, binevoitor, conformist, dependent şi în acelaşi timp uşor de derutat.

Scor mare E+: Caracter puternic, agresiv, încăpăţînat, autoritar.

Caracteristici generale:
– Dominanţă (agresiv, combativ);
– Sigur de sine, independent de spirit;
– Dur, sever, ostil, solemn, neconformist, rebel, tenace;
– Captează atenţia, dornic să se afirme.

Nota ridicată (dominanţa) face parte din paternul asociat problemelor de comportament delictual la adolescenţi, dar şi notele joase sunt la fel de “patologice”, căci apar în profilurile nevroticilor tradiţionali.

Factorul F

/ 10

FACTORUL F:  Taciturn vs Expansiv

Expansivitatea creşte de la 11 la 17 ani. Urmează un platou până la 19 ani, apoi un declin.

Scor mic F-: Moderat, prudent, taciturn, puţin comunicativ.

Caracteristici generale:
– Non-expansivitate (moderat, serios);
– Taciturn, introspectiv;
– Deprimat, care se reţine;
– Plictisit, visător;
– Necomunicativ, ataşat valorilor personale;
– Lent, chibzuit.

Scor mare F+: Impulsiv, entuziast, voios, jovial.

Caracteristici generale:
– Expansivitate (entuziast, nepasător);
– Gălăgios;
– Vesel, hazliu;
– Nepasător, senin;
– Franc, expresiv, reflectă grupul din care face parte;
– Vioi şi alert;

Factorul G

/ 10

FACTORUL G: se referă la forța Supra – Eului, la regulile de conviețuire socială.

Scor mic G-: Indiferent, oportun (Eu slab).

Caracteristici generale:
– Absenţa acceptării normelor morale colective;
– Abandonează uşor, inconstant, puţin sigur;
– Inconştient, frivol;
– Exigent, nerăbdător;
– Relaxat, indolent;
– Neglijează obligaţiile sale faţa de oameni.

Adolescentul cu scor scăzut nu acceptă normele, neglijează obligaţiile, este indolent, mincinos, lăudăros, cu dispreţ faţă de lege şi ordine, cu accese de furie când se încearcă disciplinarea sa, cu tendinţe spre delincvenţă.

O forţă a Supraeului slabă care asociată cu minciuna, lăudăroşenia, distrugerea proprietăţii, dispreţul faţă de lege şi ordine, cu accese de furie (atunci când se încearcă disciplina copilului) este cu adevărat o trăsătură centrală a profilului delicventului şi reprezentativă pentru educarea caracterului.

Scor mare G+: Conştiincios, perseverent, serios, (Eu puternic).

Caracteristici generale:
– Conştiincios, perseverent;
– Perseverent, hotărât;
– Responsabil;
– Maturizat emoţional;
– Ordonat în mod consecvent;
– Conştiincios;
– Atent faţă de oameni şi lucruri.

Adolescentul cu scor ridicat este maturizat, responsabil, ordonat, atent, cu o bună organizare a gândirii.

Subiectiv, o persoană G+ se vede ea însăşi ca respectuoasă şi responsabilă, metodică, capabilă de concentrare, cu grija de a reflecta înainte de a vorbi. Un mare numar de teste obiective au fost deja găsite pentru acest factor şi par să indice reuşita în activităţi variate reclamând perseverenţă, regularitate şi o bună organizare a gândirii.

O notă ridicată în factorul G este în general de bun augur pentru rezultatele, interesul, popularitatea şi aptitudinea de ajuca rolul de şef în şcoală şi mai târziu, reuşita profesională.

Factorul H

/ 10

FACTORUL H: Timiditatea vs Îndrăzneala (Threctia – Parmia).

Apare un uşor declin al timidităţii odată cu avansarea în vârstă.

Scor mic H-: Timid, timorat, suspicios, bănuitor (Threctia)

Caracteristici generale:
– Timid, sensibil la ameninţări;
– Temător, în retragere;
– Retrăgându-se în faţa sexului opus;
– Distant, rece, stăpânit;
– Moderat, conştiincios;
– Interese limitate;
– Grijuliu, chibzuit, prevăzând rapid riscurile.

Nota scăzută exprimă polul threctia și defineşte copilul moderat, temător, grijuliu, sensibil la ameninţări, retractil, care prevede rapid riscurile.
Prezintă de timpuriu semnele replierii pe sine, se exprimă greu, are puţini prieteni, se teme de relaţii noi şi situaţiile sociale, pare ranchiunos şi bănuitor, nu se simte capabil să susţină relaţii echilibrate cu realitatea din jur.

Adolescentul H- prezintă sindromul replierii, sindromul de grijă, de bună conduită, care poate fi o condiţie la schizoizii prepsihotici (care este însă întru-totul normal în afara circumsatnţelor traumatizante).

Scor mare H+: Aventuros, întreprinzător, sociabil (Parmia).

Caracteristici generale:
– Îndrăzneţ, doritor de a întâlni oameni;
– Activ, interesat de sexul opus;
– Sensibil, cordial, binevoitor;
– Impulsiv şi frivol;
– Prezintă interese emoţionale şi artistice;
– Nepăsător, nevăzând semnele primejdiei.

Factorul I

/ 10

FACTORUL I: Raționalitate vs Afecțiune (Harria – Premsia).

Scorurile băieţilor sunt mult mai scăzute decât ale fetelor. Creşterea la fete aste mai accentuată între 15 -18 ani. La băieţi apare o creştere clară în adolescenţa timpurie.

Scor mic I- (Harria): Puternic şi realist, calculat.

Caracteristici generale:
– Realist, fără să se aştepte la fapte extraordinare;
– Încrezător în sine, asumându-şi responsabilităţi;
– Dur (până la cinism);
– Reacţionând slab la problemele artistice (dar nu lipsit de gust);
– Deloc marcat de opere ale fanteziei;
– Acţionează din raţiuni practice, logice;
– Suficient sieşi;
– Dă puţină atenţie incomodităţilor fizice.

Adolescentul cu o notă scăzută se manifestă printr-un comportament realist, matur emoţional, aspru, satisfăcut de sine, fără simţ artistic, care acordă o slabă atenţie incomodităţilor fizice.

Scor mare I+ (Premsia): Tandru, sensibil, dependent, afectiv.

Caracteristici generale:
– Sensibil din punct de vedere estetic;
– Exigent, nerăbdător, nădăjduind atenţia;
– Dependent, căutând ajutor şi simpatie;
– Amical, dulce, indulgent cu sine şi cu semenii;
– Dificil de satisfăcut;
– Imaginativ în viaţa sa interioară şi în conversaţie;
– Acţionează datorită intuiţiei, sensibilitaţii;
– Caută să atragă atenţia, frivol;
– Ipohondru, anxios.

Adolescentul cu o notă ridicată se exprimă prin nerăbdare, un mod imaginativ în viaţa interioară şi conversaţie, relativă imaturitate emoţională, intuiţie , sensibilitate, amabilitate, dependenţă, care caută să atragă atenţia, cu tendinţă spre anxietate şi ipohondrie.

Copiii având un I ridicat raportează că evită situaţiile aspre şi aventuroase, că le
place să depindă de un stăpân, sunt artişti şi îngrijiţi, dar dezorganizaţi. Ei tind să fie solitari şi ineficace în caz de urgenţă. Apar ca fiind greu de satisfăcut, dependenţi, povestind întâmplări şi reclamând atenţia, precauţi, plângându-se de oboseală, de coşmaruri, de tulburări de stomac şi indispoziţii imaginare, cu tendințe de sustragere în faţa jocurilor şi a exerciţiilor fizice.

Copilul având o notă I foarte ridicată trebuie încurajat să-şi dezvolte responsabilitatea, să se agăţe mai puţin de şef ca subordonat sau de părinţi şi să se implice mai mult în activităţile grupului de vârsta lui.
Semnele clinice arată că se pot dezvolta sindroamele isteriei de conversie, isteriei de angoasă şi ipohondrie. Studiul logitudinal al lui Hoffman arată o tendinţă mai marcată a isteriei de angoasă la adulţii care au avut în copilărie un I ridicat.

Factorul J

/ 10

FACTORUL J: Zeppia vs Coasthenia

Este un factor specific adolescenţei, care dispare în perioada maturităţii. Descrie un adolescent căruia îi place să acţioneze în colectiv, este prevenitor, îşi pune în valoare şi îşi construieşte personalitatea prin acţiuni de grup, pare viguros, gata să accepte normele comune, adaptabil, plin de vioiciune.

Scor mic J-: Încrezător, acceptă condițiile, este ușor de lucrat cu el.

Caracteristici generale:
– Zeppia (iubind acţiunea colectivă);
– Plăcându-i să acţioneze în grup;
– Plăcându-i atitudinea prevenitoare;
– Relevându-şi şi construindu-şi personalitatea în acţiuni de grup;
– Viguros;
– Acceptând normele comune.

Scor mare J+: Suspicios, greu de prostit, neîncrezător, sceptic.

Caracteristici generale:
– Coasthenia (individualist, dificil de satisfăcit);
– Acţionând singur;
– Fiindu-şi suficient lui însuşi;
– Opozant prin exigenţă;
– Obosit ca un neuroastenic;
– Înclinat să cântărească totul (intelectual).

Nota ridicată se manifestă prin individualism, tendinţa de a fi dificil de satisfăcut, de a acţiona singur, de autosuficianţă, tendinţa de a fi opozant.

Adolescentul se simte obosit asemeni unui psihastenic (neurastenic) şi are tendinţa de a cântări totul.

Adolescentul preferă să facă el însuşi ceea ce realizează, tinde să nu uite dacă a fost tratat nedrept, are opinii personale diferite de ale grupului, deşi preferă să le ţină pentru sine şi să evite discuţiile. În genere un scor înalt la factorul J susţine comportamentul obsesiv-compulsiv şi neurastenic.

Psihologul va recunoaşte că acest factor susţine comportamentul obsesional compulsiv şi neuroastenic, de unde termenul de “co-astenie”.

Factorul O

/ 10

FACTORUL O: Încredere vs Neîncredere 

Factorul diferenţiază între adolescenţii încrezători, care se simt în securitate, faţă de cei timizi, care nu se simt în siguranţă, sunt grijulii, anxioşi, deprimaţi, cu un puternic simţ al datoriei, exigenţi cu sine, cu simptome fobice, solitari şi absorbiţi de ceea ce îi preocupă.

La copii se pot remarca temeri precise şi un sentiment central de insuficienţă şi solitudine.

La fete apar scoruri mai mari în ceea ce priveşte tendinţele spre culpabilizare. La băieţi scorurile scad de-a lungul adolescenţei.

Scor mic O-: Calm, încrezător în sine.

Caracteristici generale:
– Încrezător în sine, simţindu-se în securitate;
– Vesel, cu resurse;
– Rezistent, liniştit;
– Eficace (chiar dacă foloseşte mijloace ilicite);
– Nepasător;
– Viguros, cu asprime;
– Fără temeri;
– Dedându-se la activităţi simple.

Scor mare O+: Anxios, depresiv, sentiment de culpabilitate.

Caracteristici generale:
– Tendința spre culpabilizare (timid, nu se simte în siguranţă);
– Grijuliu, anxios;
– Deprimat, plângăreţ;
– Sensibil, tandru, uşor de tulburat;
– Având un simţ marcat al datoriei;
– Exigent, aferat (ocupat până peste cap);
– Ipohondriac;
– Având simptome fobice;
– Morocănos, solitar, absorbit.

La copii pot fi remarcate temeri precise şi un sentiment central de insuficienţă şi
solitudine, ca subiecţi cu note O+.
Experienţele de dinamică a grupului arată că subiecţii care au un O ridicat nu se simt acceptaţi sau liberi să participe, că sunt sensibili la normele de grup şi gata să se conformeze lor, sunt consideraţi ca jenaţi în colectiv.
Ei nu sunt acceptaţi în colectiv, adică sunt slab adaptaţi social.

Clinic, o notă O ridicată apare în toate cele 40 profile care cuprind diverse forme de nevroză, psihoză, tulburări caracteriale şi chiar infirmitate psihică.

Factorul Q2

/ 10

FACTORUL Q2: Dependență vs Independența față de grup.

Diferenţiază între persoanele care preferă să ia hotărâri doar împreună cu alţii, sunt convenţionale, se intgrează repede în grup şi persoanele care îşi sunt autosuficiente, se conduc singure chiar dacă nu sunt în mod necesar dominante în relaţiile cu ceilalţi, au în general prieteni mai în vârstă, au interese mai mature şi pot atinge un nivel mai ridicat de reuşită şcolară.

La fete apare un declin semnificativ între 1 şi 16 ani. După 16 ani la ambele sexe apare o creştere semnificativă.

Scor mic Q2-: Dependent de grup, fidel grupului.

Notă scăzută arată dependență socială și atașament față de grup.

Adolescenților cu note scăzute la acest factor le place ca grupul să-i aprobe și să-i admire, au tendința de a urma calea majorității întrucât le lipsesc soluțiile personale.

Scor mare Q2+: Încrezător în sine, resurse personale.

Notă ridicată indică hotarâre și independența socială.

Factorul Q3

/ 10

FACTORUL Q3:  Controlat vs Necontrolat (se referă la integrare).

Creştere semnificativă numai la băieţi în prima parte a adolescenţei.

Scor mic Q3-: Caracter necontrolat impulsiv, instinctiv.

Scorurile scăzute definesc un adolescent cu comportament necontrolat, moale, excitabil, cu emotivitate necontrolată, cu tendinţa de a respimge cerinţele culturale.

Datorită rolului său în numerose situaţii de control, Q3 a fost denumit factorul
“gyroscopic” al personalităţii furnizând stabilitatea şi orientarea.

O notă slabă la Q 3 este deci asociată delicvenţei juvenile.

Scor mare Q3+: Controlat, prudent, vanitos, demn.

Scorurile ridicate definesc o persoană exigentă cu sine, disciplinată, voluntară, care se poate integra în normele comune, are consideraţie pentru ceilalţi, capabilă să-şi controleze exprimarea emoţiilor, cu tendinţa de a integra pulsiunile în cadrul unei imagini de sine bine definite.

Factorul Q4

/ 10

FACTORUL Q4: Relaxare vs Tensiune

În adolescenţa timpurie apare o creştere la ambele sexe şi o scădere între 18 – 23 ani pentru cei care urmează cursuri universitare şi pentru băieţii care nu urmează cursuri universitare.

Scor mic Q4-: Relaxat, calm, puţină energie.

Scor mare Q4+: Incorect, sentimente de frustrare, prevenitor.

Adolescenţii cu scoruri înalte se autodescriu ca fiind îngrijoraţi fără motiv, tensionaţi, iritabili, agitaţi. Se simt frustraţi, sunt conştienţi de faptul că sunt criticaţi de părinţi pentru neglijenţă, pentru caracterul fantezist, pentu lipsa de atenţie faţă de aspectele importante.

Copiii şi adulţii având o notă Q4 ridicată se descriu ei înşişi fiind îngrijoraţi fără
motiv, tensionaţi, iritabili, agitaţi. Ei se simt frustraţi şi sunt conştienţi că sunt criticaţi de parinţii lor pentru neglijenţă, pentru caracterul lor fantezist şi pentru neatenţia lor în legătură cu obiective importante.